[ivcs]
Type: article
Parent page: Blogg
[/ivcs]

Det talas allt mer om att ta in robotar i samhället och i våra hem. Det är robotdammsugare, polisrobotar som gör sprängningar och mycket annat. Men kan en robot verkligen ersätta en människa i till exempel en kundtjänst?

Svara i telefonen och koppla

När det gäller kundtjänstarbete handlar det många gånger om att svara i telefonen och koppla vidare. Att en ai robot för kundtjänst skulle fungera till det här är mycket troligt. Men frågan är hur bra det skulle gå. Det kan redan i dag vara krångligt att ta sig fram till någon att prata med när man ska knappa sig runt eller säga vad man vill ha hjälp med. Ibland uppfattas inte det man säger, man kopplas fel och så vidare. För att det ska fungera att ha en robot som kundtjänst i ett företag måste man nog se till att det verkligen fungerar felfritt annars kommer kunderna snart att vända sig till någon annan.

Svara på frågor

Ibland kan man bara skriva eller säga ett ord så får man svaret på en längre fråga. Det är ofta en robot som styr det här. Det går snabbt och man slipper stå och slå i lexikon för att få ett svar. Det gäller dock att man är tydlig när man pratar för roboten kan ofta ha svårt att förstå vad man säger.

Vad behöver förbättras?

För att en robot ska kunna användas istället för en verklig människa i kundtjänsten krävs det att den kan besluta snabbt, att den är trevlig mot kunderna och att den faktiskt hör och är uppmärksam på vad som sägs. Det är kanske framför allt det tekniska som behöver utvecklas lite mer eftersom att det här med robotar i kundtjänst än så länge bara är i startskedet. Med lite utveckling kan det nog trots allt bli lyckat.