Att starta eget

Hur ni inreder ert första kontor

Hur ni inreder ert första kontor

Grattis! Du har registrerat och startat ditt företag, förhoppningsvis med ett rejält startkapital och en eller flera kompanjoner. Nu är det hög tid att ni skaffar er en bra arbetsplats också.

Här ger vi lite tips på hur ni inreder ert första kontor och vad ni bör tänka på för att inte bränna pengar på fel saker.

Möbler och belysning

Ett kontor behöver möbler. Om ni startat ett tjänsteföretag är det skrivbord och stolar som gäller, och här vill vi slå ett extra slag för stolarna.

Om ni ägnar hela dagarna åt att sitta vid datorn bör ni lägga lite extra pengar på det ni sitter på. Investera i kvalitetsstolar redan från början. Det blir en lite större utgift, men det är en investering ni kommer att ha nytta av under varje arbetstimme under många år framöver, och i början av ett företags existens blir det lätt många timmar. Bra stolar gör att ni orkar längre och kan jobba mer.

När det gäller övriga möbler är det bara att anpassa sig efter budgeten. Har ni små medel är det bäst att titta på begagnade möbler på annonssajter eller på second hand-butiker. Den största skillnaden mellan ett dyrt och billigt skrivbord ligger mest i utseendet.

Belysning går också att anpassa efter budget. Se till att få tillräckligt med bra allmänljus i lokalen och komplettera med skrivbordslampor där det behövs. Bra ljus måste inte vara dyrt, men med dåligt ljus blir det svårt för er att jobba.

Fika- och pausutrymme

Varje kontor behöver åtminstone ett fikahörn, där ni kan koppla av med en kopp kaffe. Förmodligen vill ni också kunna äta lunch där.

Titta efter billiga kaffebryggare och snygga mikrovågsugnar på nätet. Det går att köpa begagnat, men priserna för nytt är så låga att det nästan inte är värt besväret. Försök i så fall hellre att spara på något annat sätt, kanske genom att skippa det dyra poddkaffet till förmån för vanligt bryggkaffe.

Bord, stolar och övriga möbler till fikahörnet är lätt att hitta nytt eller begagnad till låga priser.

Skatteregler för hemkontor

Om ni inte har råd med eget kontor, eller om du är ensamföretagare och har ett rum över hemma går det att ha kontoret där och hyra ut rummet till företaget.
Förutsatt att det handlar om ett avskilt rum och att det bara används som kontor kan du som företagare ta ut marknadsmässig hyra för kontoret, utan att det beskattas som inkomst. När det gäller inredning gäller samma principer som för externa kontor, men eftersom kontoret är en del av ditt hem kanske du vill tänka lite mer på estetiken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *